Villkor

Allmänna Villkor och Integritetspolicy – Uppdaterad: 25 januari 2023

Följande allmänna villkor gäller för dig som reser med taxibilar inom Taxibil i Östergötland AB och Taxibil i Borensberg AB. Om du eller ditt företag har ingått ett avtal med oss, har villkoren i avtalet företräde framför dessa allmänna villkor.

Detta dokument inkluderar även användarvillkoren för kundkonton skapade i vår mobilapplikation och på vår hemsida.

Dessa allmänna villkor gäller för alla resor utförda av Taxibil i Östergötland AB och/eller Taxibil i Borensberg AB, samt andra bolag inom samma företagskoncern, oavsett om beställningen genomförts via mobilapplikation, hemsida, telefon eller direkt av en taxibil i trafik.

Genom att registrera ett konto hos oss och/eller beställa en resa, godkänner du dessa allmänna villkor.

Bokning, bokningsbekräftelse och avbokning

Tiden för framkörning till upphämtning, start av resan och ankomst till slutdestination beror på olika faktorer, såsom när beställningen görs, tillgången på bilar i området, trafik- och vädersituationen samt efterfrågan på övriga körningar vid tidpunkten för resan.

Det är resenärens ansvar att i god tid planera sin resa med hänsyn till dessa faktorer. Information för bedömning kan erhållas från Taxibil i Östergötland AB:s eller Taxibil i Borensberg AB:s beställningscentral. Angivna tider är antaganden och rekommendationer och inte bindande.

När beställningen görs via webben får du en bekräftelse på din beställning. Om bekräftelsen inte motsvarar din beställning, kontakta oss omgående via de kontaktuppgifter som finns i mobilapplikationen, på vår hemsida eller i taxibilen.

Du kan avboka en beställd resa fram till dess att vår beställningscentral har allokerat din beställning till en specifik taxibil. Vid förbeställningar inom tätort sker detta ungefär femton (15) minuter innan den angivna upphämtningstiden.

Om bilen inte kommer

Om den taxi du beställt inte kommer på utsatt tid, kontakta oss omgående via de kontaktuppgifter som finns i mobilapplikationen eller på vår hemsida. Ha gärna ditt bokningsnummer till hands när du ringer, så att vi snabbare kan identifiera din beställning.

Bagage

Våra förare hjälper dig med i- och urlastning av ditt bagage både vid resans början och vid slutdestinationen. Se till att allt bagage följer med in i bilen eller överlämnas till föraren. När du kliver ur bilen vid resans slut, kontrollera att du inte glömmer något bagage, mobiltelefon, plånbok eller andra föremål. Du som kund ansvarar för eventuella kvarglömda effekter.

Om du hittar något föremål i bilen som glömts kvar av en tidigare resenär, ta inte med dig föremålet. Lämna det till föraren eller uppmärksamma denne på det kvarglömda föremålet. Föraren lämnar sedan föremålet till någon av våra depåer. Saker som återfinns i taxibilarna och som inte efterfrågas inom en månad lämnas in till polisens hittegodsavdelning.

Priser

Om resan inte utförs till ett fast pris gäller den taxa som tillämpas vid resans tidpunkt. Priserna visas alltid på prisdekaler placerade både inuti och utanpå taxibilarna, och du kan även hitta information om priserna på vår hemsida.

Som kund har du oftast möjlighet att begära ett fast pris. Detta pris baseras på den förväntade restiden för den valda resvägen vid resans tidpunkt. För att få ett fast pris ska du informera föraren innan resan startar eller begära det när du beställer via vår växel. Observera att fast pris inte alltid kan erbjudas beroende på omständigheterna vid beställningen, svårigheter att beräkna tidsåtgång eller andra skäl.

Väntetaxa tillämpas från det att taxibilen är på plats på upphämtningsadressen och ingår inte i det fasta priset. Vid förbeställning tillämpas väntetaxa från den angivna förbeställningstiden, oavsett om resan är bokad till fast pris eller inte.

Betalning

Som kund kan du välja mellan flera olika betalningssätt för din resa. Vi accepterar de flesta vanliga kreditkort, och du kan givetvis även betala kontant. Om du som privatperson eller företag har registrerat ett konto hos oss kan du betala i efterskott mot faktura. Ett sådant konto tillhandahålls efter sedvanlig kreditprövning och på särskilda villkor.

Du har alltid rätt att få ett kvitto på din betalning.

För att minska vårt koldioxidavtryck tillämpar vi i första hand elektronisk fakturahantering. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en faktureringsavgift på 45 kr per utskick för pappersfakturor.

Reklamation

Om du inte är nöjd med resans utförande eller våra tjänster i övrigt vill vi gärna att du meddelar oss detta genom att gå in på vår hemsida och fylla i kontaktsformuläret.

Du ska reklamera så snabbt som möjligt, men senast inom 14 dagar efter att transporten ägde rum (eller 14 dagar från det datum då transporten, vid utebliven transport, skulle ha ägt rum). Är du fakturakund och har klagomål på en faktura ska reklamation mot fakturan göras senast 14 dagar efter mottagen faktura.

Vår målsättning är att varje klagomål ska tilldelas ett ärendenummer så att du kan följa upp hur reklamationen hanteras.

Vårt ansvar och ersättningsskyldighet

Om du drabbas av en skada när du reser med oss kan du ha rätt till ersättning, beroende på typ av skada och hur den uppkom. Meddela oss så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från att skadan inträffade.

För personskada och skada på egendom som transporteras i taxibilen gäller trafikskadelagen (1975:1410). Ersättning betalas vanligtvis genom taxibilens trafikförsäkring. Om du drabbas av en person- eller sakskada under din resa, ska du begära ersättning från den transporterande taxibilens trafikförsäkringsbolag. Kontakta oss för information om vilket försäkringsbolag du ska vända dig till.

Om du drabbas av någon annan skada som inte täcks av bilens trafikförsäkring kan du ha rätt till ersättning från oss om vi eller taxibilen orsakat skadan genom vårdslöshet. Vårt ansvar omfattar endast direkta skador, inte indirekta skador som utebliven inkomst eller produktionsbortfall. För sakskada är ansvaret begränsat till 3 000 kronor och för ren förmögenhetsskada till 10% av basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.

Vi ansvarar inte för skador som uppkommer på grund av omständigheter utanför vår kontroll, såsom myndighetsåtgärder, strejker, drivmedelsbrist, fordonsskador, hårt väder eller oväntade driftstörningar.

Kundens skyldighet att begränsa skadan

Om du drabbas av en skada är du skyldig att vidta rimliga åtgärder för att begränsa skadan. Vi är inte skyldiga att betala ersättning för den del av skadan som du borde ha kunnat undvika.

Försäkring

Alla taxifordon som är anslutna till oss är omfattande försäkrade mot skador på passagerare och deras egendom. Dessutom har vi tecknat en ansvarsförsäkring för andra typer av skador till ett betryggande belopp.

Hantering av personuppgifter

Vi är ansvariga för de personuppgifter du lämnar till oss när du beställer en taxi. Dessa uppgifter behandlas konfidentiellt och enligt tillämplig lagstiftning, med hög nivå på datasäkerheten.

Vilka personuppgifter som samlas in beror delvis på hur du bokade din bil. Om du beställer via ett konto i mobilapplikation eller hemsida, kan vi samla information om IP-adress, GPS-position, samtalslogg, sms-data, användarmönster, telefoninställningar, applikationsanvändning, kraschrapporter, val av hårdvara, mjukvara och webbläsare, samt språkinställningar.

Om du inte vill att vi registrerar din persondata, rekommenderar vi att du bokar genom att ringa till vår beställningscentral från dolt nummer.

Vi använder de insamlade personuppgifterna för att utföra din beställning och ge dig bästa möjliga service. Uppgifterna kan även användas för att förbättra våra tjänster och produkter, anpassa vår kommunikation samt för utskick av information, erbjudanden och nyhetsbrev. Ibland kan vi behöva dela dina uppgifter med samarbetspartners, leverantörer eller andra bolag inom vår företagsgrupp för att ge dig bästa service. Detta kan inkludera våra beställningscentraler och teknikbolag som hanterar våra applikationer och hemsidor samt våra taxibilar som är underleverantörer till oss.

Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Om uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att de korrigeras. Du har även rätt att bli borttagen från våra system på begäran. Kontakta oss via de kontaktuppgifter som finns i mobilapplikationen, på hemsidan eller i taxibilarna om du önskar ta del av eller radera dina uppgifter.

Om vi inte blir överens

Om du har framfört klagomål angående våra tjänster eller begärt ersättning för en skada och inte är nöjd, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden.